KEZDŐLAPESEMÉNYEKE-MAGAZINCIKKEKPARTNEREINKKAPCSOLAT
"Zöldülő" abroncsok

Continental és a megújulás

A Continental kiemelt figyelmet fordít a megújuló energiaforrásokból és az elhanyagolható mennyiségű fosszilis anyagokból készülő "zöld" abroncsok kifejlesztésére. A világ egyik vezető gumiabroncsgyártójának kutatói jelenleg is azon dolgoznak, hogy a teljes mértékben természetes alapanyagokból készülő abroncs "víziója" minél előbb valóság legyen.

A kutatásoknak és a kísérleteknek köszönhetően már lehetővé vált a fosszilis olajszármazékok repceolajjal és poliészterrel történő helyettesítése a gumiköpenyben. Dr. Boris Mergell, a Continental anyag és gyártástechnológiai részlegének vezetője szerint még rögös út vezet a "zöld" abroncsokig. "Nem minden nyersanyag helyettesíthető környezetbarát anyagokkal. Ezek sok esetben negatívan befolyásolják a fékteljesítményt és a gördülési ellenállást, de ezeken a területeken nem szeretnénk kompromisszumokat kötni", magyarázza a szakember. Napjainkban a szénhidrogén-származékokból előállított alkotóelemeket egyre nagyobb arányban tudják kiváltani a megújuló energiaforrások felhasználásával készülő alapanyagok. Ennek a megoldásnak azonban az a hátránya, hogy olyan földterületeket igényelnek, amelyeket jelen pillanatban élelmiszer-előállításra használnak.

A "zöld" gumiabroncs kifejlesztésére egy másik kézenfekvő megoldás, a pitypang nedvének felhasználása. A kutatók ma már arra is képesek, hogy "kikapcsolják" a pitypang tejnedvének alvadásáért felelős gént, és így előállítható a gumi alapanyagát képező kaucsuk. A gumifákból nyert kaucsukkal szemben a gyermekláncfű nedvének felhasználása ígéretes megoldásnak bizonyul. "A pitypang egyik előnye, hogy Európában szinte bárhol megtalálható, és nem termőföldek, hanem jellemzően ugaron hagyott területeken fordul elő nagy mennyiségben. Ennek köszönhetően nincs szükség más kontinensekről szállítani a kaucsuk előállításához szükséges alapanyagot", jegyezte meg Dr. Boris Mergell.

Egy másik, ugyancsak a gumiabroncsok előállítása során felhasznált alapanyag, az ipari korom is helyettesíthető szilícium-dioxiddal, ismertebb nevén a kovasavval. Ezzel a megoldással az abroncs súlya akár 20%-kal is csökkenthető. Attól függetlenül, hogy a lágyító szerek és a különféle gyanták megújuló erőforrásokból vagy újrahasznosító üzemekből származnak, kiválóan hasznosíthatóak az abroncsgyártásban. Az összetevők tekintetében a gumiabroncsok jelenleg 41%-ban kaucsukot (természetes vagy szintetikus), 30%-ban töltőanyagokat (például korom, szilika, szén, kréta), 15%-ban merevítő anyagokat (acél, rayon, nylon, poliészter), 6%-ban a vulkanizáláshoz szükséges vegyi anyagokat (ken, cink-oxid, különböző más vegyi anyagok), további 6%-ban lágyító anyagokat (ásványi és növényi olajok, gyanták), valamint 2%-ban öregedést gátló és egyéb vegyi anyagokat tartalmaznak.

Dr. Boris Mergell szerint még legalább 5 évnek kell eltelnie a "zöld abroncsok" megjelenéséig, a gumiabroncsokban használt természetes anyagok aránya pedig 2020-ra érheti el a 100%-ot.

forrás: www.continental.hu

PARTNEREINK
bannerbanner
EUROXTRADE A FACEBOOKON