Nehéz jó döntést hozni az építkezések során ugyanúgy, ahogy a cégautók kérdésében

Manapság az új épületek építése mellett a régi épületek felújítása, energiahatékonyabbá tétele is elterjedt. Ennek érdekében mind újabb és jobb technológiákat, módszereket vetnek be és számos új típusú építőanyag és berendezés is megjelent a piacon. Szerencsére úgy tűnik, valóban fenntarthatóbban működhetnek majd az épületek a jövőben.

De nemcsak az építőiparban, a céges autók vonatkozásában is léteznek átütő megoldások. A flottakezeles.hu “A nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek” című blogbejegyzés legalábbis erre enged következtetni. Nézzük, miről is szól tulajdonképpen a cikk.

A nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek és ami mögötte van

Autóvásárlás során a legtöbb autókereskedő a nyílt végű pénzügyi lízinget javasolja az autóvásárlást kedvezőknek. Van azonban néhány dolog, amivel kapcsolatban jó tisztában lenni. A nyílt végű pénzügyi lízing egy jól működő pénzügyi szolgáltatás, ami teljesen legális és jogszerű. Van azonban vele egy aprócska probléma, ami miatt bizonyos esetekben a tartós bérlet jobb megoldás lehet.

A nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek című cikk tolmácsolásában a nyílt végű- egyébként teljesen legális és jogszabályokban lefektetett szabályok szerint történő – pénzügyi lízingeknek 4 módozata ismert: az operatív lízing, ami nem más, mint a tartós bérlet. Ennek jellemzője, hogy a lízing lejártát követően is a bérbeadó tulajdona marad az autó. Létezik hosszú és rövid lejáratú változata is, ezért számítjuk az operatív lízing típusait két módnak. A zárt pénzügyi lízing lejártakor az autó tulajdonjoga a bérbevevőre száll. A nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek bejegyzés címében említett nyílt végű pénzügyi lízing azt jelenti, hogy a lízing lejártakor a lízingbevevőnek elővásárlási és vevőkijelölési joga van. Az adózás kérdései azonban meglehetősen furcsák a nyílt végű pénzügyi lízing vonatkozásában.

A nyílt végű pénzügyi lízingnek azért van számos előnye

A zárt végű lízing termékberuházásnak minősül, a zárt végű pedig szolgáltatásnak, így van arra mód, hogy az áfa levonásra kerüljön a havidíjából. Ugyanúgy, ahogy ez a tartós bérlet esetén történik. Másik nagy előnye – ahogy azt már említettük – az az, hogy a lízing lejártát követően az autó tulajdonjoga a lízingbevevőhöz kerülhet. Az autó maradványértékének megállapításakor pedig egy képzett piaci értékkel számolunk, ami akár egészen kicsi is lehet: a beszerzési érték mintegy 15-20%-a. Összegezve azt mondhatjuk, hogy nyílt végű pénzügyi lízing esetén a cég lízingel egy autót, amiért meghatározott havidíjat fizet, amiből ráadásul az áfa is levonható. A lízing végén pedig nagyon olcsón, az eredeti ár kis hányadáért meg lehet vásárolni az autót.

Az áfa levonásával kapcsolatban kiemelten figyelni kell arra, hogy annak arányában írható le, hogy mekkora hányadban került használatra az autó céges célokra (tehát mindenre, ami nem magáncél). Ennek akkurátus megállapítása érdekében az úthasználat pontos, precíz nyilvántartása szükséges.

Lejárt a lízing? Miénk az autó!

Azért ez nem ennyire egyszerű! Nézzük meg, mi történik akkor, ha lejárt a nyílt végű lízing a nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek című cikk szerint. Tulajdonképpen háromféle végkimenetele lehet a dolognak. Egyrészt hagyhatjuk, hogy a lízingbe adó tulajdonában maradjon az autó. Mi, mint lízingbevevők, megvásároljuk az autót a már említett képzett áron, ami jóval a piaci ár alatt van. De választhatjuk azt is, hogy egy harmadik személy vásárolja meg az autót ugyanilyen olcsón. Láthatjuk, hogy mindhárom eshetőség igencsak előnyös helyzeteket szül minden fél számára. Azonban a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak is lesz ehhez néhány kedves szava, megjegyzése.

A hivatal értelmezése szerint ugyanis szolgáltatás, termék vagy áru adás-vétele csak és kizárólag piaci áron történhet meg. Ez a nyílt végű pénzügyi lízing esetén nem teljesen így történik. Hiszen messze piaci ár alatt történik meg a tulajdonoscsere. Mi van akkor, ha az adóellenőröknek nem tetszik a történet és úgy látják, hogy itt bizony valakik ki szeretnének bújni az adófizetési kötelezettség alól? Minden esély meg van arra, hogy ezt így gondolja.

Ekkor gondolhatjuk azt, hogy “ó, dehát a szerződésben az van, hogy…”. Nos, a NAV a szerződést nem a címe, hanem a tartalma alapján ítéli meg. Így gondolhatja azt, hogy egy nyílt végű lízingszerződés tartalma pontosan olyan, mintha egy zárt végű pénzügyi lízingszerződés lenne. Nos, ekkor máris benne vagyunk a slamasztikában, ráadásul nyakig. Megteheti ugyanis az adóhivatal, hogy átvizsgálja a teljes könyvelésünket A-tól Z-ig és még egy jelentős büntetést is a nyakunkba pakol.

Ha ezt végiggondoljuk, gondolhatjuk azt, hogy “jó, akkor majd egy harmadik személy megveszi az autót és minden jó lesz”. Valóban? Ezzel megint csak az a probléma, hogy az értékesítés piaci ár alatt történt meg, ami nem túl szerencsés már megint. Mi pedig közreműködőként ugyancsak büntethetőek vagyunk.

Nem kell azért halálra rémülni!

A nyílt végű pénzügyi lízing kockázata, amiről még a szakértők is elfeledkeznek cikk nyilvánvalóan a lehető legrosszabb eshetőséget veszi górcső alá. Ne fessük az ördögöt a falra! Mivel a nyílt végű pénzügyi lízing egy teljesen jogkövető megoldás és jogszabályok által lefektetett szabályok mentén történik a teljes folyamata, egyáltalán nem biztos, hogy a NAV pontosabban az egyik adóellenőre, akihez az ügyünk kerül) valóban ennyire szőrös szívű lesz. Jó azonban látni, hogy a nyílt pénzügyi lízing rejt magában kockázatokat jócskán és elképzelhető, hogy a NAV azt gondolja majd, kibúvót keresünk az adófizetés alól. Teszi ezt joggal!

Épp ezért a flottakezeles.hu nem is foglalkozik nyílt végű pénzügyi lízingekkel már csak azért sem, mert azzal csak engedéllyel rendelkező hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások foglalkozhatnak. De mivel a flottakezes.hu is elég kockázatosnak tartja a finanszírozás ezen módját és nem szeretné bajba sorolni az ügyfeleit, ezért nem is emelte be a szolgáltatásai közé.

Más szolgáltatások azonban – mint például a tartós bérlet, az egyéb, adózással kapcsolatos kérdések és ügyintézéssel, adminisztrációval kapcsolatos feladatok intézése bizony megtalálható a szolgáltatásaik palettáján.

Mindig járjunk nyitott szemmel: cégautók és építkezés terén is

Láthatjuk, mennyi megoldás van abban, ha cégautót szeretnénk finanszírozni vállalkozásunk számára. Mindig érdemes azonban végigvenni az eshetőségeket, kockázatelemzést végezni, felsorolni a különböző megoldások mellett és ellen szóló érveket, hogy aztán megalapozott döntést lehessen hozni a vállalható kockázatok ismeretében.

Ugyanígy az építőanyagok beszerzése során is ismernünk kell minden lehetőséget annak érdekében, hogy jó döntést tudjunk hozni. Egy épület energiaellátása, a fűtés típusa mind-mind lényeges kérdések és nagy fejtörést szokott okozni a lehető legjobb megoldás megtalálása. Érdemes minden esetben szakértőkhöz fordulni és elvégeztetni a pontos méréseket, mert ilyen nagy horderejű döntések meghozatala nem könnyű.