KEZDŐLAPESEMÉNYEKE-MAGAZINCIKKEKPARTNEREINKKAPCSOLAT
Gépszörnyek – A TII Csoport legnagyobb transzportereinek áttekintése

 

A TII Csoportról talán már mindenki hallott: egy világpiac vezető nehéz haszongép gyártó, mely nem csupán a hihetetlen piaci részesedéséről híresült el, hanem azokról a gépeiről, melyre még a legedzettebbek is rácsodálkoznak. Ez a cikk, ezeket a gépeket hivatott bemutatni, olyan járműveket tehát, melyek nem mindennapi méretekkel rendelkeznek.

A dob-szállítókat kábeldobok transzportjára szokták használni, méghozzá az offshore iparon belül. A hatalmas méreteiktől függetlenül, a rajtuk szállított teher igazán precízen pozicionálható kell, hogy legyen, méghozzá a könnyen-kezelhetőség megtartása mellett, mely igen komoly elvárásnak számít ezekkel a gépóriásokkal szemben. A NICOLAS-nak igen nagy tapasztalata van az 500 tonna súly feletti dob-szállító gyártásban. A járművet akár egyedi igényekre szabva is gyártják, attól függően, hogy a vevő milyen munkát végez majd vele. Amikor egy standard teherautó már nem tud egy nagyobb feladathoz mérten teljesíteni, ott kezdődik a NICOLAS.

Erre tökéletes példa a gyártó Tractomas nevű modellje, amely a Guinness Rekordok könyvébe is bekerült, méghozzá a világ legnagyobb húzóerejű teherautójaként. Ez a modell évtizedek óta van már a piacon, különböző országokban, különféle verzókban, de a lényeg ugyanaz: olyan terhet képes maga után húzni, mint semmi más a piacon! És ez nem minden... A járműben egy úgynevezett PowerBooster kiegészítő hajtásrendszer is került, mellyel még nagyobb teljesítmény érhető el. A rendszer megakadályozza a sebességvisszaesést amikor a gép emelkedőn kapaszkodik felfelé. Ha a rendszer érzékeli, hogy szükség van , automatikusan bekapcsol és elegendő hajtóerőt biztosít a kiegyensúlyozott sebesség megtartásához. Egy további előny, a PowerBooster-be épített továbbfejlesztett hűtőrendszer, amely a kényesebb áruk szállításakor igen jól jön, például az 50 fokos extrém sivatagi körülmények között.

A KAMAG 82 tonnás salaktartályos transzportere 11,9 méter hosszú, 7,7 méter széles, 4,3 méter magas és 130 tonnát bír el. Ezt a modellt, egy Caterpillar C15-ös, 403 kW-os (548 hp) dizelmotor 2100 rpmen, valamint egy Allison 4000 szériás átviteli egység hajtja. Az egytengelyes elsődleges hajtómű -melyet a KAMAG nemrégiben fejlesztett ki az egyre komolyabb igények kielégítésére- hatékonyan húzza az 5,8 méter hosszú és 4,35 méter magas 45 m3-es salaktartályt. A 2800-as széria egy beépített U-alakkal rendelkezik, hogy olyan területekre is tudjon szállítani, ahol korlátozott a magasság: például áthajtásra
kijelölt üzemajtókon. Ebben az esetben a jármű hátsó része szinte körbeforgja a tartályt, amelyet aztán a kellő magasságig emelnek fel. A billentési szög 130 fokig általánosnak mondható. A modell egyik legnagyobb előnye az alacsony ''pick-up'' magasság és idő, valamint az, hogy viszonylag könnyen módosítható akár olvadt acél szállítására is. A hajószállítók kategóriájában mind a SCHEUERLE mind a KAMAG forradalmasította a szállítás egyes szakaszát: akár egy teljes hajót képesek elszállítani. Ezek a járművek 1000 tonnáig képesek szállítani.

Több járművet összekapcsolva, akár 5000 tonnánál is több terhet képesek szállítani. Ami a KAMAG modelleket különlegessé és elengedhetetlenné teszi a hajógyártási iparág számára, az nem más mint a gépek tökéletesre hangolt hidraulikus rendszere, amely hihetetlen pontosságra képes a pozicionálás tekintetében, valamint az erőteljes emelési hidraulika. E két  elem biztosítja tehát a különféle logisztikai műveletek költséghatékony lebonyolítását ezen iparágon belül.

24 kormányzott tengely, 48 abroncs, mintegy  25 méter hosszúság és látványos megjelenés: ezek a SCHEUERLE kazetta nélküli transzporter adatai. De ez nem minden! Ami még ennél is lenyűgözőbb, az a jármű sokoldalúsága: hiszen nem csak elképesztő  mennyiségű acéllemezek mozgatására képes vállalati műveletek közben méghozzá raklapok nélkül, hanem  egy szállítóhajó részeként is tud funkcionálni, melynek a ''roll-on, roll-off'' koncepció nevet adták.

A kazetta-nélküli transzporter alapja egy robosztus létra kinézetű keret, amelyet a már jól bevált SCHEUERLE tengelyekkel és 14 beépített emelővillával szereltek fel. Hogy a jármű a 250 tonnás súlyt is elbírja – amennyiben a rakomány nem nyúlik végig a teljes hosszon – a villák mindegyike 30 tonnáig terhelhető. Ekkora géphez, minimum egy hathengeres, 338 kW-os MAN motordukál, amelyet a gyártó más, szintén rendkívüli dimenziókkal bíró InterCombi SP modelljén már alkalmaznak.

A tengelyek tervezésekor, a mérnökök javarészt a 30 éves SPMT inga tengely technológiára hagyatkoztak, mely már oly sokszor bizonyított a legzordabb körülmények között, a legnagyobb terhek alatt is. A gép irányítását egy kamera és egy radar rendszer is segíti, mely precizítást és ezáltal biztonságot nyújt a vezetőnek. Az emelővillák mellett, a járművel akár felülről is meg lehet pakolni.

A SCHEUERLE Antenna Transzporter ''ESO'' 20 méter hosszú, 10 méter széles, 6 méter magas és 130 tonnát nyom. Ennek a kategóriának története van, hiszen az Észak-Chilében található atacamai sivatagban, 5000 m magasságban kellett bizonyítania. Összesen 66 rádióteleszkóp kihelyezése volt a feladat, méghozzá a legkülönfélébb terepeken, egyéni pozicionálásokkal.

A teleszkópok 200, speciális építésű alapra kerültek rá és egy 15 x 15 km-es területen helyezkedtek el. A transzporterek feladata tehát az antennák szinte
mérnöki pontossággal való kihelyezése volt egy-egy a már említett alapra. Így az összes teleszkópot akár egyszerre is lehetett működtetni, hogy egy antennaként funkcionáljanak, s mellyel a mérnökök számításai szerint hihetetlen nagy távokat lehet elérni. Ebben a konfigurációban az antennák tízszer olyan pontosak mint a Hubble nevű űrteleszkóp. A járművet -hatalmas mérete ellenére- egy ember vezeti. A pontos irányítást a hidrosztatikus hajtás teszi lehetővé, mellyel művi pontossággal sikerült az antennákat az alapokra helyezni. Ugyanakkor, az elektronikusan szabályzott összkerék kormányzási rendszer precíz manőverezést tesz lehetővé, mely az antennák emelésénél fontos szerepet játszott. Mind a hajtás- mind a fékrendszernek speciális követelményeknek kell megfelelni ahhoz, hogy ilyen és ehhez hasonló munkáknál, maximális megbízhatóság és biztonság teljesüljön. Különösen a bekötőutakra volt ez igaz, melyek 10%-os emelkedési szögükkel és kavicsos felületükkel erőteljes hajtóművet kívántak.

forrás: www.tii-sales.com

PARTNEREINK
bannerbanner
EUROXTRADE A FACEBOOKON