KEZDŐLAPESEMÉNYEKE-MAGAZINCIKKEKPARTNEREINKKAPCSOLAT
Történelmi haszongépjárművek: a Daimler és a kezdetek

A Mercedes-Benz Atego elődjeinek egyike az 1899-ben gyártott „Daimler 4hp” teherautó volt – tulajdonképpen a világ első tehergépjárművének harmadik sorozatáról van szó. A teherautó első gyújtási megoldása (az akkoriban a gyógyszertárakban kapható benzin segítségével) mindössze 3 évvel korábbra tehető, amikor is Gottlieb Daimler Bad Cannstattban megépítette a motorjárművét – 117 évvel ezelőtt. Benzinhez még 1909-ben is csak gyógyszertárakban, kerékpár üzletekben, illetőleg fogadókban lehetett hozzájutni.

Az első motorizált teherautó úgy nézett ki, mint egy , illetve mint egy talicska, vonórúd nélkül. A benne lévő egyliteres hengerűrtartalmú motor a jármű hátsó részébe került, és a kerekeket fogaskerék-hajtással működtette. A motor két hengerét egy blokkba építették, a dizájnját tekintve pedig a Phoenix motorhoz hasonlított, amely szintén a Daimler motorizált személyszállító alkalmatosságainak egyike volt. Ezen a ponton történt, hogy Daimler kollégája, Wilhelm Maybach bemutatta a motorok működését, az utókornak is adakozva ezzel. Egy átlósan, a hosszanti tengelyre elhelyezett rudat szíj forgatott. A rúd mindkét oldalán fogaskerekeket helyeztek el, és ezek mindegyike összekapcsolódott a belső fogaskoszorúval, amelyet erősen a meghajtandó kerékhez csatlakoztattak. Ez egy forradalmi megoldás volt, melynek technikai törvényszerűségei az évtizedekkel később felfedezett bolygótengelyes mechanizmus elődjének bizonyultak.

A tengelyek manapság is fontos szerepet játszanak az építési helyszíneken használt összkerék-meghajtású járművekben; a Mercedes-Benz gaggenaui gyárában szerelik össze azokat. A koncepció szerint a lehető legnagyobb nyomatékot építik be a vezérlőrendszerbe, így az erőátvitelhez legközelebb tud hatnitulajdonképpen ott, ahol a kerék által az erő az útburkolatra helyeződik át. A Daimler-Motorengesellschaft gyártási jegyzőkönyvében, Canstattban, 1896, október 1-én, a következőt rögzítették: „81. számú motorizált teherautó, 42. járműszámmal, 4 lóerős, kéthengeres motorral, 1200 kg össztömeggel és 1500 kg szállítási tehertömeggel. A számla a londoni Brit Motor Szindikátusnak állították ki”. Ez volt a világ első olyan teherautója, melyet belső égésű motor hajtott, és kereskedelmi forgalomban kapható volt. Az első megrendelést 1896. február 19-én adták le.

PARTNEREINK
bannerbanner
EUROXTRADE A FACEBOOKON